Løypeprofil og
løypebeskrivelse
Birkebeinerrittet er 88 kilometer langt, med en total stigning på
1438 meter.

Løypebeskrivelse fra start til mål
Start:
Er du på jakt etter en god tid er det viktig at du er raskt inn til
start når din pulje leses opp. Blir du stående bakerst i startpulja på
noen hundre syklister, kan det ta opptil to minutter før du passerer
startlinjen etter at startskuddet har gått. Det er riktignok ikke
vanskelig å avansere i feltet etter starten og de første ti
kilometerne.
0 -15 kilometer:
Ut fra Rena sentrum går det i oppoverbakke, og med en stigning på over
450 meter er de 15 første kilometerene seige. Ved matstasjonen på
Skramstadsætra etter 11 kilometer blir veien smalere og de første
teknisk krevende partiene begynner.
16 kilometer:
Kraftig utforkjøring på jord-/steinunderlag hvor du bør ha full
kontroll for ikke å bikke
over. Etter bakken er det et langt slakt grusveiparti ned til elva Åsta,
og her får man endelig vind i ansiktet. Hastigheter rundt 60 km/t.
19 kilometer:
Skogpartiet på sti hvor du må gå av sykkelen. Først en bratt
stigning opp i skogen, deretter inn i den nye traséen..
Fra broen i Djuposet til starten på den nye trillestien
er det ca. 750 meter. Den nye "veien" som tar av ved 19.5 km
er 2-3 meter bred med røft underlag av løs jord, stein, røtter og
kvist. Regner det på
rittdagen eller i dagene
før kan disse 900 meterne bli et gjørmehav og bære-/bannesti.
19-47 kilometer Ny trasè
(f.o.m. 2000)
1. Djuposet
Den gamle traséen følges frem til gåpartiet har startet (traséen
deler seg), og videre
opp i skogen. Etter at traséen har kommet sammen igjen går det noen få
hundre meter før den nye traséen starter. Den går på samme underlag
som resten av gåpartiet, men stigningen er ikke like stor. Det er mulig
å sykle her forutsatt at det ikke er for bløtt. Totalt er strekningen
fra Djuposet til rundkjøringen ved Bekkemellom på ca. 1,8 km. Herfra
starter det en ny grusvei.
2. Bekkemellom
Den nye grusveien tar deg i jevn stigning opp mot Bekkemellom og
deretter jevnt nedover mot Bringebusætra. Utforkjøringen
ned til Bringbusætra byr på høy fart, så
man bør være oppmerksom før man kommer i bunnen av bakken der en 90
graders sving venter. Her blir det helt sikkert en del velt, pass på at
det ikke blir deg! Vær oppmerksom på bommen i nedstigningen før
Bringebusætra hvis du sykler her utenom rittdagen.
3. Bringebusætra
Her kommer du inn på den gamle traséen i ca. 50 meter før du begynner
på nye stigninger. Matstasjon på Bringebusætra som tidligere.
4. Kråleråa
Grusvei med slak stigning tar deg oppover langs Kråleråa. Der møter
du på nok et terrengparti på ca. 900 meter. Det skal være mulig å
sykle hele partiet.
5. Bergtronget
Etter terrengpartiet sykler du på grusvei ned til Bergtronget. Ned til
Bergtronget er
det to bratte utforbakker på 150 meter og 50 meter, begge med noen
krappe svinger,
til broa over Åsta. Underlaget er grov grus.
6. Bjørnåsbrua
Fra Bergetranget til Bjørnåsbrua går rittet i den gamle traséen.
Slak stigning på god grusvei. Ved Bjørnåsbrua tar veien igjen av til
ny trasé på grusvei.
7. Nysætervegen
Jevn stigning på enkel sæterveg opp mot Nysætra hvor rittet krysser
traséen til Birkebeinerrennet. Stigning på ca. 130 meter på de ca.
syv kilometerene fra Bjørnåsbrua til Nysætra. Nysætervegen
er en småsvingete fin grusvei med jevn
stigning mot Nysætra og Øyungen.
8. Nysætra
Det begynner nå å slake ut men det går fortsatt oppover tre - fire
kilometer mot Øyungen.
9. Øyungen
Høyeste punkt i den nye traséen, 43 km., 785 meter over havet. Fire
kilometer med utforbakker ned til Kvarstaddammen. Fra
Øyungen går det ned til Kvarstaddammen i høyt tempo med et par
svinger der det er fult mulig å kjøre av veien hvis man ikke er
oppmerksom. Vis hensyn i de bratteste kneikene!
10. Kvarstaddammen
Her kommer du inn på den gamle traséen og følger den til mål.
Matstasjon på Kvarstaddammen som tidligere. Du har nå gjennomført ca.
to mil med ny trasé, og
har 41 kilometer igjen til mål.
60 kilometer:
Aksjøen, med den siste
matstasjonen. De verste bakkene er unnagjort, og nå er det bare noen
kilometer igjen til toppen. Holder man et godt tempo opp disse
bakkene
kan man avansere mange plasseringer.
66 kilometer:
De siste bakkene opp til Sjusjøen
er tunge, men når du endelig får asfalt under
dekkene går det lettere. Ned fra Sjusjøen til avkjøringen fra
hovedveien er hastigheten
til de raskeste rundt 70-80 km/t!!! Vær oppmerksom!
82 kilometer:
Fra du kjører inn på Birkebeiner Skistadion er det grusunderlag
frem til ballettbakken. Her kan du tråkke til med alt det du har igjen,
hvis ikke er det lett å bli "stående fast" når de andre
suser forbi deg. Pass på noen krappe svinger i utforkjøringen
ned
til ballettbakken!
88 kilometer: Mål
Håkons Halll!!
|