Birkebeinerrittet 2001

www.birken.no

 








 

 

 

 

Løypeprofil og løypebeskrivelse
Birkebeinerrittet er 88 kilometer langt, med en total stigning på 1438 meter.



Løypebeskrivelse fra start til mål

Start:
Er du på jakt etter en god tid er det viktig at du er raskt inn til start når din pulje leses opp. Blir du stående bakerst i startpulja på noen hundre syklister, kan det ta opptil to minutter før du passerer startlinjen etter at startskuddet har gått. Det er riktignok ikke vanskelig å avansere i feltet etter starten og de første ti kilometerne.

0 -15 kilometer:
Ut fra Rena sentrum går det i oppoverbakke, og med en stigning på over 450 meter er de 15 første kilometerene seige. Ved matstasjonen på Skramstadsætra etter 11 kilometer blir veien smalere og de første teknisk krevende partiene begynner.

16 kilometer:
Kraftig utforkjøring på jord-/steinunderlag hvor du bør ha full kontroll for ikke å bikke 
over. Etter bakken er det et langt slakt grusveiparti ned til elva Åsta, og her får man endelig vind i ansiktet. Hastigheter rundt 60 km/t.

19 kilometer:
Skogpartiet på sti hvor du må gå av sykkelen. Først en bratt stigning opp i skogen, deretter inn i den nye traséen.. Fra broen i Djuposet til starten på den nye trillestien 
er det ca. 750 meter. Den nye "veien" som tar av ved 19.5 km er 2-3 meter bred med røft underlag av løs jord, stein, røtter og kvist. Regner det på rittdagen eller i dagene 
før kan disse 900 meterne bli et gjørmehav og bære-/bannesti. 

19-47 kilometer Ny trasè (f.o.m. 2000)
 1. Djuposet
Den gamle traséen følges frem til gåpartiet har startet (traséen deler seg), og videre 
opp i skogen. Etter at traséen har kommet sammen igjen går det noen få hundre meter før den nye traséen starter. Den går på samme underlag som resten av gåpartiet, men stigningen er ikke like stor. Det er mulig å sykle her forutsatt at det ikke er for bløtt. Totalt er strekningen fra Djuposet til rundkjøringen ved Bekkemellom på ca. 1,8 km. Herfra starter det en ny grusvei.

2. Bekkemellom
Den nye grusveien tar deg i jevn stigning opp mot Bekkemellom og deretter jevnt nedover mot Bringebusætra. Utforkjøringen ned til Bringbusætra byr på høy fart, så 
man bør være oppmerksom før man kommer i bunnen av bakken der en 90 graders sving venter. Her blir det helt sikkert en del velt, pass på at det ikke blir deg!
Vær oppmerksom på bommen i nedstigningen før Bringebusætra hvis du sykler her utenom rittdagen.

3. Bringebusætra
Her kommer du inn på den gamle traséen i ca. 50 meter før du begynner på nye stigninger. Matstasjon på Bringebusætra som tidligere.

4. Kråleråa
Grusvei med slak stigning tar deg oppover langs Kråleråa. Der møter du på nok et terrengparti på ca. 900 meter. Det skal være mulig å sykle hele partiet.

5. Bergtronget
Etter terrengpartiet sykler du på grusvei ned til Bergtronget. Ned til Bergtronget er 
det to bratte utforbakker på 150 meter og 50 meter, begge med noen krappe svinger, 
til broa over Åsta. Underlaget er grov grus.

6. Bjørnåsbrua
Fra Bergetranget til Bjørnåsbrua går rittet i den gamle traséen. Slak stigning på god grusvei. Ved Bjørnåsbrua tar veien igjen av til ny trasé på grusvei.

7. Nysætervegen
Jevn stigning på enkel sæterveg opp mot Nysætra hvor rittet krysser traséen til Birkebeinerrennet. Stigning på ca. 130 meter på de ca. syv kilometerene fra Bjørnåsbrua til Nysætra. Nysætervegen er en småsvingete fin grusvei med jevn 
stigning mot Nysætra og Øyungen. 


8. Nysætra
Det begynner nå å slake ut men det går fortsatt oppover tre - fire kilometer mot Øyungen. 

9. Øyungen
Høyeste punkt i den nye traséen, 43 km., 785 meter over havet. Fire kilometer med utforbakker ned til Kvarstaddammen. Fra Øyungen går det ned til Kvarstaddammen i høyt tempo med et par svinger der det er fult mulig å kjøre av veien hvis man ikke er oppmerksom. Vis hensyn i de bratteste kneikene!

10. Kvarstaddammen
Her kommer du inn på den gamle traséen og følger den til mål. Matstasjon på Kvarstaddammen som tidligere. Du har nå gjennomført ca. to mil med ny trasé, og 
har 41 kilometer igjen til mål.

60 kilometer:
Aksjøen, med den siste matstasjonen. De verste bakkene er unnagjort, og nå er det bare noen kilometer igjen til toppen. Holder man et godt tempo opp disse bakkene 
kan man avansere mange plasseringer.

66 kilometer:
De siste bakkene opp til Sjusjøen er tunge, men når du endelig får asfalt under 
dekkene går det lettere. Ned fra Sjusjøen til avkjøringen fra hovedveien er hastigheten 
til de raskeste rundt 70-80 km/t!!! Vær oppmerksom!

82 kilometer:
Fra du kjører inn på Birkebeiner Skistadion er det grusunderlag frem til ballettbakken. Her kan du tråkke til med alt det du har igjen, hvis ikke er det lett å bli "stående fast" når de andre suser forbi deg. Pass på noen krappe svinger i utforkjøringen ned 
til ballettbakken!

88 kilometer: Mål Håkons Halll!!