Ekstra gruslag krever ekstra styrke

Underlaget mellom starten på Rena og Skramstadsetra har i år blitt utsatt for visse kosmetiske forandringer, både på godt og vondt. Mest negativt for løperne er de siste kilometerne før Skramstadsetra, hvor det er lagt et ekstra lag med grov grus.

Ny asfalt i starten!
Ny asfalt i starten av løypa..

Fra strekningen hvor asfalten slutter og fram til skogsbilveiene i fjellet, har vegmyndighetene vært ute med skuffa. Den grove grusen vil nok kreve litt ekstra av rytterne i denne fasen av løpet.

Ny asfalt!
På den positive siden kan nevnes et nytt lag med fin asfalt. Dette er lagt i de slake stigningene mellom to og fem kilometer etter start og er meget godt å sykle på.

Uansett vil forholdene bli mye bedre enn i fjor, da øsende regnvær gjorde de 89 kilometerne over fjellet vanskelige, spesielt for de sist startende.

Mulighet for en dusj i løypa
Været har vært varmet i det siste og det forventes det samme på lørdag. Det vil derfor bli mulighet for dusjing under rittet både på Skramstad, hvor det sendes opp en tankbil, og på Kvarstad hvor det pumpes opp vann fra dammen. Her vil dusjen, som dekker ca halve veibanen renne kontinuerlig. Deltakerne kan dermed velge om de vil sykle gjennom dusjen for litt avkjøling, evt stoppe for å dusje lenger - eller sykle utenom.

Alt klart
I år ligger alt til rette for et vellykket ritt. Lite eller ingen nedbør de siste ukene har gjort underlaget fast og godt. Og med værgudene på riktig side, ligger alt til rette for et vellykket arrangement! Lykke til over fjellet!

 

 

 

| Hovedside | Redaksjonen | Historie | Ritt-info | Før start |
| Årets ritt | Resultater | Annonsere | E-post |