Farlig
arrangørtabbe
Hva er så
Birkebeinerløypas farligste og mest utfordrende punkt? Mange mener det
er det bratte og steinete partiet ned mot Djupa eller kanskje
Ballettbakken? Dagens ritt viser at det kanskje er et helt annet punkt i
løypa som skaper mest trøbbel.

Mange stygge velt ETTER målpassering.
Forandre løypa
for å forhindre…?
Skade og farlige situasjoner? Utforkjøringen ned mot Djupa, med sine
bratte partier og mye stein, regnes av mange som den mest utfordrende
delen av Birkebeinerløypas ni mil.
Balletbakken er òg
en klar kandidat til løypas farligste område. Men det viser seg, at til
tross for omleggingen av løypa så er det farligste punktet faktisk etter
målgang(!).
Omleggingen, som er
blitt gjort for å forsikre de over 13 000 syklistene en tryggere tur
over fjellet, er til liten nytte når arrangøren lite gjennomtenkt lager
til en ”felle” rett etter målgang. Fella er noe så enkelt som kabler som
er bygget inne i planker. Dette utgjør en hump på tvers av løypa.


Flere stygge fall.. 
Heldigvis gikk det bra med de fleste.. 
Denne karen måtte ha legebehandling og ble
fraktet vekk på båre.
Unødvendig
Det skulle være absolutt unødvendig med denne humpen etter mål.
Birkebeinerne er slitne, noe som er forståelig etter den strabasiøse
turen over fjellet. Det vil si at de så fort de er over mål vil slappe
av i kroppen etter innspurten frem til Håkonshall. Her skjer ulykkene!
Hvis rytterne er noe uforsiktige og samtidig har marginene i mot seg
blir denne humpen på tvers av løypa et livsfarlig hinder. Birken.no var
vitne til utallige fall og velt i målområdet, mange av de svært stygge.
Flere fikk smake på underlaget ved målområdet. Stup, velt og saltoer
skjedde regelmessig. Den ene ble brakt bort på båre samtidig som en ny
rytter veltet. Blodige ansikter ble reparert av rødekors personell.
Livsfarlig
Det var bare flaks som forhindret alvorlige ulykker å hende. Etter en
stund skjønte funksjonærene på stedet at noe måtte gjøres. De ga tegn
til rytterne om senke farten rett etter målgang. Dette hjalp nok noe,
men fall skjedde fremdeles. Arrangørene bør tenke på andre løsninger til
neste år. Hvis det kun er en ledning som skjuler seg under
”plankehumpen” hadde det holdt med noe teip. Uansett er det bedre
alternativer enn dette.

Etter en stund måtte arrangørene sette inn
ekstra mannskaper med flagg for
å gjøre rytterne oppmerksom på faren.
|