Birkebeinerrittet 2006

www.birken.no

 

 


Farlig arrangørtabbe

Hva er så Birkebeinerløypas farligste og mest utfordrende punkt? Mange mener det er det bratte og steinete partiet ned mot Djupa eller kanskje Ballettbakken? Dagens ritt viser at det kanskje er et helt annet punkt i løypa som skaper mest trøbbel.


Mange stygge velt ETTER målpassering.

Forandre løypa for å forhindre…?
Skade og farlige situasjoner? Utforkjøringen ned mot Djupa, med sine bratte partier og mye stein, regnes av mange som den mest utfordrende delen av Birkebeinerløypas ni mil.

Balletbakken er òg en klar kandidat til løypas farligste område. Men det viser seg, at til tross for omleggingen av løypa så er det farligste punktet faktisk etter målgang(!).

Omleggingen, som er blitt gjort for å forsikre de over 13 000 syklistene en tryggere tur over fjellet, er til liten nytte når arrangøren lite gjennomtenkt lager til en ”felle” rett etter målgang. Fella er noe så enkelt som kabler som er bygget inne i planker. Dette utgjør en hump på tvers av løypa.


Flere stygge fall..
Heldigvis gikk det bra med de fleste..
Denne karen måtte ha legebehandling og ble fraktet vekk på båre.

Unødvendig
Det skulle være absolutt unødvendig med denne humpen etter mål. Birkebeinerne er slitne, noe som er forståelig etter den strabasiøse turen over fjellet. Det vil si at de så fort de er over mål vil slappe av i kroppen etter innspurten frem til Håkonshall. Her skjer ulykkene! Hvis rytterne er noe uforsiktige og samtidig har marginene i mot seg blir denne humpen på tvers av løypa et livsfarlig hinder. Birken.no var vitne til utallige fall og velt i målområdet, mange av de svært stygge. Flere fikk smake på underlaget ved målområdet. Stup, velt og saltoer skjedde regelmessig. Den ene ble brakt bort på båre samtidig som en ny rytter veltet. Blodige ansikter ble reparert av rødekors personell.

Livsfarlig
Det var bare flaks som forhindret alvorlige ulykker å hende. Etter en stund skjønte funksjonærene på stedet at noe måtte gjøres. De ga tegn til rytterne om senke farten rett etter målgang. Dette hjalp nok noe, men fall skjedde fremdeles. Arrangørene bør tenke på andre løsninger til neste år. Hvis det kun er en ledning som skjuler seg under ”plankehumpen” hadde det holdt med noe teip. Uansett er det bedre alternativer enn dette.


Etter en stund måtte arrangørene sette inn ekstra mannskaper med flagg for
å gjøre rytterne oppmerksom på faren.


 


| Forside | Redaksjonen | Historie | Konkurranse | Ritt-info | Før start |
| Årets ritt | Lokalstoff | Multimedia | Resultater | E-post |