![]() |
![]() |
|
|
Vi går inn på birkebeinerkontoret og blir truffet av lyd og varme. De ansatte løper rundt, tar telefoner og er for det meste opptatte. Vi setter oss i sofaene i inngangspartiet mens daglig leder, Tone Lien er i telefonen. Minuttene går forbi og vi blir gjentatte ganger spurt om vi får hjelp, og hver gang svarer vi at vi venter på Tone. Det er travle tider på Birkebeinerkontoret..
Etter en stund kommer hun forbi oss og tar oss med inn på et ”kjøkken” hvor vi kan intervjue i fred. Tone Lien har jobbet for birkebeinerkontoret siden 1994, og trives godt. Hun forteller at det er umulig å ha en jobb som denne hvis du ikke har det gøy! Det er nemlig utrolig mye arbeid, med blant annet forskjellige samarbeidspartnere, politi, veivesen, rittkomité og grunneiere. Arbeidstidene er heller ikke gunstige, da hun må jobbe lange dager. Mange ettermiddager og kvelder går med til kontorarbeid. Den største forskjellen mellom arbeidet nå og ellers av året er at alt er mye mer hektisk nå. Man har kortere tidsfrister, og dette starter allerede en måned før selve rittet. I tider som dette, altså under rittet eller rennet, kalles det inn ekstrahjelp. Ellers i året har de en ekstra person som nærmest er fast ansatt. Selv har Tone aldri syklet rittet, eller gått rennet da det ikke lar seg gjøre pga. jobben hennes. Men hun har syklet løypa to ganger og gjør det gjerne når hun får mulighet til det. Om du tror alt arbeidet er over etter rittet tar du feil. Uka etter er det mye arbeid med resultatlister, dessuten glemmer folk alt mulig rart på alle slags steder! De har også en spørreundersøkelse hvor ca 11-12 000 av deltagerne får de samme spørsmålene som har vært de foregående årene. - På den måten kan vi finne ut ha som kan gjøres bedre i kommende år. I år har vi for eksempel forandret på matstasjoner, transport og startordning, forteller Tone Lien i Birkebeinerrittet. Vi ønsker henne videre lykke til med arrangementet! |
|
|
|